10K+ students - 4.8/5

Learn with a teacher Learning materials included Practise conversation

Spanish A1.13: Telling the time and reading the clock

Decir la hora y leer el reloj

Spanish A1.13: Telling the time and reading the clock

Learning goals:

  • Preguntar y decir la hora (Ask and tell the time)
  • Lee el reloj (Read the clock)
  • ¿Cómo decir la hora? (How to tell the time?)
  • Los Relojes de Dalí (The Clocks of Dalí)

Learning module 2 (A1): De horas a estaciones (From hours to seasons)

Recap exercises of the previous lesson

Teaching guidelines +/- 60 minutes

Core vocabulary (23)

 En punto: On the dot (Spanish)

El tren llega a la estación en punto.

(The train arrives at the station on the dot.)

En punto

(On the dot)

 Y media: Half past (Spanish)

Son las cuatro y media de la tarde.

(It's half past four in the afternoon.)

Y media

(Half past)

 Y cuarto: And a quarter (Spanish)

Son las tres y cuarto de la tarde.

(It is quarter past three in the afternoon.)

Y cuarto

(And a quarter)

 Menos cuarto: Quarter to (Spanish)

Son las cinco menos cuarto de la tarde.

(It's quarter to five in the afternoon.)

Menos cuarto

(Quarter to)

 El mediodía : The noon (Spanish)

Es el mediodía, vamos a comer.

(It is midday, let's eat.)

El mediodía

(The noon)

 La medianoche : The midnight (Spanish)

Nací en la medianoche.

(I was born at midnight.)

La medianoche

(The midnight)

 Es la una: It's one o'clock (Spanish)

Es la una en punto de la tarde y hace mucho calor.

(It's one o'clock in the afternoon and it's very hot.)

Es la una

(It's one o'clock)

 Son las: It's (Spanish)

Son las tres de la tarde.

(It's three in the afternoon.)

Son las

(It's)

 El minuto: The minute (Spanish)

El minuto marca las ocho en punto.

(The minute hand shows eight o'clock.)

El minuto

(The minute)

 La hora: The time (Spanish)

¿Qué hora es? Es la una en punto.

(What time is it? It is one o'clock.)

La hora

(The time)

 ¿Qué hora es?: What time is it? (Spanish)

¿Qué hora es? Son las tres y cuarto de la tarde.

(What time is it? It's quarter past three in the afternoon.)

¿Qué hora es?

(What time is it?)

 Y cinco: And five (Spanish)

Son las tres y cinco de la tarde.

(It is five past three in the afternoon.)

Y cinco

(And five)

 Y diez: And ten (Spanish)

Son las nueve y diez de la mañana.

(It is ten past nine in the morning.)

Y diez

(And ten)

 Y veinte: Twenty past (Spanish)

Son las dos y veinte de la tarde.

(It is twenty past two in the afternoon.)

Y veinte

(Twenty past)

 Menos veinte: Twenty to (Spanish)

Son las ocho menos veinte de la mañana.

(It is twenty to eight in the morning.)

Menos veinte

(Twenty to)

 Menos diez: Ten to (Spanish)

Son las ocho menos diez de la mañana.

(It is ten to eight in the morning.)

Menos diez

(Ten to)

 Menos cinco: Five to (Spanish)

Son las ocho menos cinco de la mañana, es decir, cinco minutos antes de las ocho.

(It's five to eight in the morning, that is, five minutes before eight.)

Menos cinco

(Five to)

 De la mañana: In the morning (Spanish)

Son las ocho y media de la mañana.

(It is eight thirty in the morning.)

De la mañana

(In the morning)

 De la tarde: In the afternoon (Spanish)

Son las tres de la tarde.

(It is three o'clock in the afternoon.)

De la tarde

(In the afternoon)

 De la noche: At night (Spanish)

Son las diez de la noche.

(It is ten o'clock at night.)

De la noche

(At night)

 De la madrugada: In the early morning (Spanish)

Son las cinco de la madrugada y estoy viendo el amanecer.

(It is five in the early morning and I am watching the sunrise.)

De la madrugada

(In the early morning)

 Marcar (to mark) - Verb conjugation and exercises

Nosotros marcamos las páginas del libro.

(We mark the pages of the book.)

Marcar

(To mark)

 Llegar (to arrive) - Verb conjugation and exercises

Yo llego temprano al trabajo.

(I arrive early at work.)

Llegar

(To arrive)

Listening materials

Our listening materials implement the verbs, vocabulary and grammar topics of this lesson. Audio and video available!

Spanish A1.13.1 What time is it?

Pedro y Ana hablan sobre la hora en un diálogo corto y fácil. Aprende a leer el reloj y a decir la hora en español.

(Pedro and Ana talk about the time in a short and easy dialogue. Learn to read the clock and say the time in Spanish.)

Audio
Audio
Audio with translations
Audio with translations

Teaching guidelines +/- 15 minutes

Spanish A1.13.2 How to tell the time?

(Learn to tell the time at any time of the day.)

Audio with translations
Audio with translations

Teaching guidelines +/- 15 minutes

Spanish A1.13.3 Every minute counts

Sigue a Carlos mientras revisa la hora a lo largo del día. Aprende a decir la hora en español.

(Follow Carlos as he checks the time throughout the day. Learn to tell the time in Spanish.)

Audio
Audio
Audio with translations
Audio with translations

Teaching guidelines +/- 15 minutes

Spanish A1.13.4 The Clocks of Dalí

Aprende sobre el tiempo y su significado a través de una pintura española de Salvador Dalí.

(Learn about time and its meaning through a Spanish painting by Salvador Dalí.)

Audio
Audio
Audio with translations
Audio with translations

Teaching guidelines +/- 10 minutes

Exercises

These exercises can be done together during conversation lessons or as homework.

Exercise 1: Find the words

Instruction: Find the words, mark them and make sentences with the words.

Hints

The midnight , The time , To arrive , To mark , Five to , And five

e x m l a h o r a u g j b i v m e n o s c i n c o s r u t q o y c i n c o n p q v r x m a r c a r e a l x v i l a m e d i a n o c h e m w d r w k l l e g a r s k y

Answers

Score: 0/6

Llegar (To arrive)
Menos cinco (Five to)
La hora (The time)
Y cinco (And five)
Marcar (To mark)
La medianoche (The midnight)

Exercise 2: Reorder sentences

Instruction: The words in these sentences have been shuffled! Sort them so that they make a valid sentence again and translate.

Show translation
1. la mañana. | ocho y | media de | Son las
Son las ocho y media de la mañana.
(It is eight thirty in the morning.)
2. la mañana. | nueve y | diez de | Son las
Son las nueve y diez de la mañana.
(It is ten past nine in the morning.)
3. la tarde. | Son las | tres y | cinco de
Son las tres y cinco de la tarde.
(It is five past three in the afternoon.)
4. diez de | la mañana. | Son las | ocho menos
Son las ocho menos diez de la mañana.
(It is ten to eight in the morning.)
5. veinte de | ocho menos | la mañana. | Son las
Son las ocho menos veinte de la mañana.
(It is twenty to eight in the morning.)
6. y hace | la tarde | mucho calor. | una en | Es la | punto de
Es la una en punto de la tarde y hace mucho calor.
(It's one o'clock in the afternoon and it's very hot.)
7. la mañana, es | antes de las | ocho. | menos cinco de | decir, cinco minutos | Son las ocho
Son las ocho menos cinco de la mañana, es decir, cinco minutos antes de las ocho.
(It's five to eight in the morning, that is, five minutes before eight.)

Exercise 3: Translate and make sentences

Instruction: Translate the words and phrases below and use it in a conversation or text.

1. Son las ocho y media de la mañana.
It is eight thirty in the morning.
2. Son las nueve y diez de la mañana.
It is ten past nine in the morning.
3. Son las tres y cinco de la tarde.
It is five past three in the afternoon.
4. Son las ocho menos diez de la mañana.
It is ten to eight in the morning.
5. Son las ocho menos veinte de la mañana.
It is twenty to eight in the morning.
6. Es la una en punto de la tarde y hace mucho calor.
It's one o'clock in the afternoon and it's very hot.
7. Son las ocho menos cinco de la mañana, es decir, cinco minutos antes de las ocho.
It's five to eight in the morning, that is, five minutes before eight.
8. Nosotros llegamos al restaurante a las 7.
We arrive at the restaurant at 7.

Exercise 4: Translate and use in a sentence

Instruction: Translate and say the word out loud. Use the word in a sentence.

Show translation
1. ¿Qué hora es?
(What time is it?)
2. Y cinco
(And five)
3. De la mañana
(In the morning)
4. De la tarde
(In the afternoon)
5. Y media
(Half past)

Exercise 5: Conjugación verbal

Instruction: Choose the correct word, read the sentence out loud and translate.

Show answers Show translation

Llegar (Presente, indicativo), Leer (Presente, indicativo)

1. Tú ... justo a tiempo para la reunión.

Tú llegas justo a tiempo para la reunión.
(You arrive just in time for the meeting.)

2. Vosotros ... siempre antes de que empiece la película.

Vosotros llegáis siempre antes de que empiece la película.
(You all always arrive before the movie starts.)

3. Vosotros ... en voz alta.

Vosotros leéis en voz alta.
(You all read aloud.)

4. Tú ... muy rápido.

Tú lees muy rápido.
(You read very fast.)

5. Ella ... a la escuela a las 8 en punto.

Ella llega a la escuela a las 8 en punto.
(She arrives at school at 8 o'clock.)

Exercise 6: How to tell the time?

Instruction: Choose the correct word, read the sentence out loud and translate.

Show answers Show translation

cuatro y cuarto, once y cinco, diez menos cuarto, la una, dos y cinco, cinco, ocho y media

1. 09:45 AM: Son las ... de la mañana.

Son las diez menos cuarto de la mañana.
(It's a quarter to ten in the morning.)

2. 5:00 AM: Son las ... de la mañana.

Son las cinco de la mañana.
(It is five o'clock in the morning.)

3. 23:05 PM: Son las ... de la noche.

Son las once y cinco de la noche.
(It is five past eleven at night.)

4. 2:05 AM: Son las ... de la noche.

Son las dos y cinco de la noche.
(It is five past two at night.)

5. 20:30 PM: Son las ... de la noche.

Son las ocho y media de la noche.
(It is eight thirty in the evening.)

6. 13:00 PM: Es ... en punto de la tarde.

Es la una en punto de la tarde.
(It is one o'clock in the afternoon.)

7. 16:15 PM: Son las ... de la tarde.

Son las cuatro y cuarto de la tarde.
(It is quarter past four in the afternoon.)

Exercise 7: Translate and make sentences

Instruction: Translate the words and phrases below and use it in a conversation or text.

1. It is ten past nine in the morning.
Son las nueve y diez de la mañana.
2. It's one o'clock in the afternoon and it's very hot.
Es la una en punto de la tarde y hace mucho calor.
3. We arrive at the restaurant at 7.
Nosotros llegamos al restaurante a las 7.
4. It's five to eight in the morning, that is, five minutes before eight.
Son las ocho menos cinco de la mañana, es decir, cinco minutos antes de las ocho.
5. It is twenty to eight in the morning.
Son las ocho menos veinte de la mañana.

Conversation exercise

Teaching guidelines +/- 10 minutes

  1. Di qué hora es en cada imagen. (Say what time it is on each picture.)

Example phrases:

  1. Son las tres y media. (It's half past 3. )
  2. ...

Appendix 1: Extended vocabulary table

Core vocabulary (23): Verbs: 2, Interjection: 16, Nouns: 4, Sentences / word combination: 1
Context vocabulary: 3

Spanish English
De la madrugada In the early morning
De la mañana In the morning
De la noche At night
De la tarde In the afternoon
El mediodía The noon
El minuto The minute
En punto On the dot
Es la una It's one o'clock
La hora The time
La medianoche The midnight
Llegar To arrive
Marcan Mark
Marcar To mark
Menos cinco Five to
Menos cuarto Quarter to
Menos diez Ten to
Menos veinte Twenty to
Relojes Watches
Son las It's
Tiempo Time
Y cinco And five
Y cuarto And a quarter
Y diez And ten
Y media Half past
Y veinte Twenty past
¿Qué hora es? What time is it?

Appendix 2: Verb conjugation tables for this lesson

Leer (to read)

Exercises and examples phrases

  • yo leo I read
  • tú lees you read
  • él/ella lee he reads
  • nosotros/nosotras leemos we read
  • vosotros/vosotras leéis you read
  • ellos/ellas leen They read

Llegar (to arrive)

Exercises and examples phrases

  • yo llego I arrive
  • tú llegas You arrive
  • él/ella llega he arrives
  • nosotros/nosotras llegamos we arrive
  • vosotros/vosotras llegáis you arrive
  • ellos/ellas llegan they arrive

Exercise: Verb conjugation

Instruction: Choose the correct word, read the sentence out loud and translate.

Show answers Show translation

Leer (Presente, indicativo), Llegar (Presente, indicativo)

1. Él ... el periódico todas las mañanas.

Él lee el periódico todas las mañanas.
(He reads the newspaper every morning.)

2. Vosotros ... en voz alta.

Vosotros leéis en voz alta.
(You all read aloud.)

3. Nosotros ... juntos en clase.

Nosotros leemos juntos en clase.
(We read together in class.)

4. Ellos ... a la fiesta con regalos.

Ellos llegan a la fiesta con regalos.
(They arrive at the party with gifts.)

5. Ella ... a la escuela a las 8 en punto.

Ella llega a la escuela a las 8 en punto.
(She arrives at the school at 8 o'clock.)