10K+ students - 4.8/5

Self study Conversation classes Personalized learning path

A2.27.2 Spanish grammar: The imperative + indirect object

Explanation of the use of the imperative with indirect object in Spanish.

Gramática: El imperativo + objeto indirecto

A2 Spanish Imperatives and indirect object

Level: A2

Module 4: Trabajar y estudiar (Work and study)

Lesson 27: Trabajo en equipo (Teamwork)

Learning history

Teaching guidelines +/- 15 minutes

Audio and video

Self study (fast)
Self study (fast)
Self study (slow)
Self study (slow)

  1. With the affirmative imperative, we attach the indirect object pronoun (me, te, le, nos, os, les) to the verb.
  2. With the negative imperative, we place the indirect object before the verb.
  3. We form the imperative for "tú, usted, vosotros, ustedes."
Uso con+ Objeto indirectoEjemplo
Imperativo afirmativo

le (to the)

les (them)

Pídele ayuda a tu compañero para no cometer un error. (Ask him for help from your colleague to avoid making a mistake.)

Pídales ayuda con organizar el evento, Señora Rodríguez. (Ask them for help with organising the event, Mrs Rodríguez.)

Imperativo negativo

me (me)

nos (us)

No me pidáis ayuda todos los días, por favor. (Do not ask me for help every day, please.)

No nos pidan más ayuda, señoras. (Do not ask us for more help, ladies.)

Exceptions!

  1. With the affirmative imperative, it is sometimes necessary to add an accent. Example: "Pídele".

Exercise 1: The imperative + indirect object

Instruction: Choose the correct word, read the sentence out loud and translate.

Show answers Show translation

Explicadles, me envíes, Envíales, Pedidles, Dale, Ayúdale, Pídele, les pidáis, Explícales, nos comuniquéis

1. Comunicarse (vosotros, a nosotros): No ... nada malo sin pensarlo antes.

No nos comuniquéis nada malo sin pensarlo antes.
(Do not communicate anything bad to us without thinking first.)

2. Explicar (vosotros): ... a vuestros compañeros cómo ser más flexible y solidario.

Explicadles a vuestros compañeros cómo ser más flexible y solidario.
(Explain to your classmates how to be more flexible and supportive.)

3. Ayudar (tú, a ella): ... a ser más creativa.

Ayúdale a ser más creativa.
(Help her to be more creative.)

4. Dar (tú): ... nuevas ideas al equipo para trabajar mejor en el proyecto.

Dale nuevas ideas al equipo para trabajar mejor en el proyecto.
(Give new ideas to the team to work better on the project.)

5. Enviar (tú, a mí): No ... esto, por favor. Ya lo tengo.

No me envíes esto, por favor. Ya lo tengo.
(Don't send this to me, please. I already have it.)

6. Enviar (tú): :... algo a los compañeros para ayudarles.

:Envíales algo a los compañeros para ayudarles.
(Send something to the colleagues to help them.)

7. Explicar (tú): ... tus ideas a tus compañeros, la comunicación es muy importante en el equipo.

Explícales tus ideas a tus compañeros, la comunicación es muy importante en el equipo.
(Explain your ideas to your colleagues, communication is very important in the team.)

8. Pedir (vosotros): ... a vuestros compañeros mejor comunicación.

Pedidles a vuestros compañeros mejor comunicación.
(Ask your classmates for better communication.)

9. Pedir (vosotros, a ellas): No ... más ayuda. Os ayudan mucho.

No les pidáis más ayuda. Os ayudan mucho.
(Don't ask them for more help. They help you a lot.)

10. Pedir (tú): ... ayuda a tu compañero.

Pídele ayuda a tu compañero.
(Ask your classmate for help.)

Exercise 2: Translate and use in a sentence

Instruction: Translate and say the word out loud. Use the word in a sentence.

Show translation
1. Explicadles
(Explain to them)
2. Pídele
(Ask him)
3. Explícales
(Explain to them)
4. Me envíes
(You send me)
5. Dale
(Give them new ideas to improve the project.)
6. Les pidáis
(Ask them)
7. Nos comuniquéis
(You inform us)
8. Ayúdale
(Help him be more creative.)