10K+ students - 4.8/5

Learn with a teacher Learning materials included Practise conversation

Spanish A2.31.2 Combining direct and indirect objects

Brief explanation on how to combine direct and indirect objects in Spanish.

Gramática: Combinando objetos directo e indirecto

A2 Spanish Direct and indirect objects

Level: A2

Module 4: Trabajar y estudiar (Work and study)

Lesson 31: Organización y delegación (Organisation and delegation)

Teaching guidelines +/- 15 minutes

Audio and video

Audio with translations
Audio with translations

  1. The indirect object pronoun "me, te, le, nos, os, les" goes before the direct "me, te, lo, nos, os, los".
  2. Depending on the form of the verb, the pronouns go before or after it.
  3. With the negative imperative, pronouns go before the verb.
UsoObjeto indirectoObjeto directoEjemplo
Con un verbo conjugadomeloEl líder me lo dijo a tiempo. (The leader told me it in time.)
Con el infinitivo 

te

os

lo

lo

Voy a completar el correo electrónico y enviártelo. (I will complete the email and send it to you.)

Después de completar este correo os lo voy a enviar. (After completing this email, I am going to send it to you.)

Con el gerundio

te

lo

lo

lo

Estoy comunicándotelo. (I am communicating it to you.)

Te lo estoy comunicando. (To you I am communicating it.)

Con el imperativomelasCompleta las tareas urgentes y dámelas. (Complete the urgent tasks and give me them.)
Oraraciones de negación

se

me

lo

los

No se lo he dicho todavía. (I haven't told him yet.)

No me los envíes. (Do not send them to me.)

Exceptions!

  1. The pronouns "le" and "les" change to "se" when they are followed by "lo", "la", "los", and "las". Example: "No se lo digas a Amalia."
  2. Forms of infinitive, gerund, or imperative combined with pronouns often carry an accent.

Exercise 1: Combining direct and indirect objects

Instruction: Choose the correct word, read the sentence out loud and translate.

Show answers Show translation

melas, Nos lo, se lo, os lo, se la, me, melos, se

1. El proyecto está realizado. El líder ... ha dicho a su equipo esta mañana.

El proyecto está realizado. El líder se lo ha dicho a su equipo esta mañana.
(The project is done. The leader has told his team this morning.)

2. Voy a enviarle el correo electrónico al jefe y ... lo voy a enviar urgentemente.

Voy a enviarle el correo electrónico al jefe y se lo voy a enviar urgentemente.
(I am going to send the email to the boss and I am going to send it to him urgently.)

3. Tenemos unos correos urgentes. Por favor, mánda... ahora porque tengo que leerlos.

Tenemos unos correos urgentes. Por favor, mándamelos ahora porque tengo que leerlos.
(We have some urgent emails. Please send them to me now because I have to read them.)

4. Esta notificación es importante, por eso ya ... he mandado a mis compañeros.

Esta notificación es importante, por eso ya se la he mandado a mis compañeros.
(This notification is important, that's why I have already sent it to my colleagues.)

5. Os informé sobre el proyecto pendiente y ... expliqué en detalle.

Os informé sobre el proyecto pendiente y os lo expliqué en detalle.
(I informed you about the pending project and explained it to you in detail.)

6. El líder ya nos ha informado sobre la reunión. ... está recordando hoy también.

El líder ya nos ha informado sobre la reunión. Nos lo está recordando hoy también.
(The leader has already informed us about the meeting. He is reminding us of it today as well.)

7. Tengo una nueva tarea. El líder ... la acaba de dar.

Tengo una nueva tarea. El líder me la acaba de dar.
(I have a new task. The leader just gave it to me.)

8. ¿Has realizado las tareas pendientes? Envía..., por favor.

¿Has realizado las tareas pendientes? Envíamelas, por favor.
(Have you completed the pending tasks? Send them to me, please.)

Exercise 2: Translate and use in a sentence

Instruction: Translate and say the word out loud. Use the word in a sentence.

Show translation
1. Se lo
(It)
2. Melas
(Them to me)
3. Os lo
(It to you)
4. Se
(I gave it to them already)